Meet&Greet met Erik, de oprichter van Terello

11.06.2017 Geplaatst in Meet & Greet door Terello

Ieder bedrijf wordt gestart met een visie – een idee hoe iets slimmer of beter aansluit bij de wensen van de klant. Vaak ontstaat zo’n idee vanuit een ergernis. Zo ontstond ook het idee voor Terello. Erik Smienk, de oprichter van Terello, zat zo ook na te denken over hoe telefoons veel makkelijker en veel sneller gerepareerd kon worden dan op de manier hoe al die kleine reparatiewinkeltjes het doen. Zo ontstond het ‘reparatie-op-locatie’ concept, waarbij de reparateur de telefoon bij de mensen thuis of op het werk repareerde. Dit bleek al snel een succes, waardoor het bedrijf in een korte tijd flink kon groeien. Hoe heeft Erik ervoor gezorgd dat Terello zo snel kon groeien, en wat zijn de factoren die daar aan hebben meegeholpen? We vroegen ’t hem in het derde deel van onze Meet&Greet serie.  

Erik Smienk oprichter TerelloHoe ben je op het idee gekomen om telefoons te repareren op locatie?

”Het begon eigenlijk met een collega die zijn telefoon had laten vallen. In die tijd moesten we echt zoeken naar een goede reparatiewinkel. De dichtstbijzijnde winkel op dat moment zat in Apeldoorn, wat ruim een half uurtje rijden is. En naast het feit dat je er dus naartoe moest reizen, bleek ook nog dat mijn collega daar een tijd moest wachten voordat zijn iPhone gerepareerd kon worden. Heel raar, want een iPhone reparatie hoeft helemaal niet lang te duren! Nou, dat kan veel sneller en veel makkelijker, dacht ik. Zo is het idee ontstaan om reparatie op locatie uit te voeren.

In het begin reden we nog met één busje, maar al snel moesten we gaan uitbreiden met meer busjes. De unieke service van Terello sloeg vooral aan bij de ondernemers die niet echt tijd hebben om op een reparatie te gaan wachten en ook geen zin hebben om met een leen-toestel rond te lopen. Maar aangezien niemand daar echt op zit te wachten, groeiden we al sneller dan we dachten. Er is dus echt wel vraag naar de service die wij bieden, maar nu is het nog soms wel de kunst om landelijke bekendheid te krijgen.”

We zitten hier nu lekker koffie te drinken, maar wat is eigenlijk je ochtend-routine? Waar begin je mee?

”Als ik het kantoor kom binnenlopen dan pak ik allereerst een bak koffie, en maak dan even een rondje door het kantoor om tegen iedereen goedemorgen te zeggen. Ik vind het belangrijk om open te staan voor iedereen. Even een kort gesprekje voeren, om zo weer helemaal op de hoogte te zijn van waar mensen mee bezig zijn en waar ze over nadenken. Als ik dan eenmaal achter m’n bureau zit, dan open ik mijn e-mail en dan gaat eigenlijk alles vanzelf. Voor ik het weet zijn er dan weer een paar uur voorbij gevlogen.”

Leer je veel van andere ondernemers of ga je meer je eigen weg?

”Ik heb wel contact met andere ondernemers in dezelfde branche, sommige dingen hoef je namelijk niet helemaal opnieuw uit te vinden. Het is goed om hier in te leren van anderen. Toch moet je wel uniek blijven en daarom ga ik wel echt mijn eigen weg in veel dingen. Ik vind bijvoorbeeld garantie heel belangrijk, waar andere bedrijven op dit gebied hele andere keuzes in maken. Toch leer ik het meeste van de klanten waar wij aan leveren. Door oprecht interesse te tonen in hun behoeften kan ik als ondernemer ervoor zorgen dat ons product steeds beter wordt. Goed contact met deze mensen is dus heel belangrijk.”

Hebben je vrienden of familie eigenlijk een idee wat je allemaal aan het doen bent op je werk?

”Haha, nee, eigenlijk hebben ze niet echt een idee. Als ik op een verjaardag moet uitleggen wat ik precies aan het doen ben, dan probeer ik dat altijd zo kort en simpel uit te leggen, maar eerlijk gezegd vraag ik het mijzelf soms ook af. Soms zit ik ’s middags achter mijn bureau en dan probeer ik er zelf ook achter te komen!

Maar eigenlijk heb ik altijd wel plezier in mijn werk. Ik ben altijd omringd door positieve en slimme mensen die mij altijd helpen als ik hun nodig hebt, dus ik denk dat het succes van het bedrijf daar zeker achter schuilt. Ik vind het ook fijn dat de cultuur van het bedrijf heel open en informeel is. Je mag alles zeggen en alles doen, en zo kunnen wij er als collega’s samen achter komen wat werkt en wat niet.”

Wat is je doel met Terello?

”Nou, de prioriteit op dit moment is meer bekendheid krijgen en groter groeien. Zoals gezegd: er is veel vraag naar ons concept, maar dan moeten mensen ons wel kunnen vinden. Eigenlijk moet je een soort bewustzijn creëren bij mensen. Als je je beseft dat je altijd wel een winkel of plek hebt waar je naartoe kan gaan als je fiets kapot gaat, maar niet echt een vaste winkel hebt voor een telefoonreparatie is dat best wel apart. Beide voorwerpen zijn voorwerpen die wij veel gebruiken en essentieel zijn in ons dagelijks leven, maar toch hebben wij in tegenstelling tot een fietsenwinkel niet een vaste telefoon reparatie winkel waar wij elke keer naartoe gaan. Hoe komt dat?

Ik denk dat de voornaamste reden hiervoor is dat de meeste mensen geen band hebben met een winkel. Geen connectie met het merk of met de mensen achter merk. En dat is mijn voornaamste doel met het bedrijf: dat Terello een merk is dat mensen vertrouwen en waar mensen bij terugkomen voor een toestel reparatie. Dat betekent dat je als bedrijf mensen moet voorop stellen: door garantie te bieden, snelle service te leveren en het hele proces veel makkelijker maken. Dat is voor mij de mooiste manier om als bedrijf snel te groeien.”

Heb jij nog vragen aan Erik, of heb je nog tips of opmerkingen die nuttig kunnen zijn voor Terello? Laat ’t ons weten in een reactie hieronder of stuur een e-mail naar info@terello.nl

COMMENTS

Plaats een reactie